תפריט סגור

# תרבות עסקית ברוסיה: להישאר בקדמת העקומה למרות הסערה הפוליטית

מבחוץ, זה יכול להיראות לעתים קרובות כאילו רוסיה היא מדינה אפופה כל הזמן מתחים פוליטיים וחילוקי דעות – אבל העובדה היא שהיא שחקן מרכזי בכלכלה העולמית. עם תרבות עסקית המתפתחת ללא הרף, רוסיה מציעה שפע של הזדמנויות עבור יזמים מנוסים ובעלי עסקים כאחד. אז איך בדיוק התרבות העסקית והסביבה של רוסיה בהשוואה למקבילותיה ברחבי העולם?

ההיסטוריה העסקית  של רוסיה

מבחינה היסטורית, התרבות העסקית של רוסיה עוצבה על ידי שלטונה האוטוקרטי. שלטון הצאר עד סוף המאה ה-19 עודד סביבה מלמעלה למטה, שבה היררכיה נוקשה הבטיחה שעסקים ינוהלו עם תפקידים מוגדרים היטב. משמעות הדבר הייתה שרק מעט מאוד אנשים – המכונים "אילי הון" – החזיקו בכוח בענייניה הכלכליים של המדינה. בעוד רבים מאילי ההון הללו עדיין קיימים בצורה כלשהי כיום, התרבות העסקית השתנתה באופן דרסטי במהלך המאה וחצי האחרונות.

החל מקריסת ברית המועצות בתחילת שנות התשעים, כלכלת רוסיה עברה ממערכת מתוכננת מרכזית למערכת המבוססת על עקרונות הקפיטליזם. שינוי זה הוליד זרם של הזדמנויות השקעה פרטיות, במיוחד בענפי הנפט והגז, שהפכו עד היום לעמודי התווך העיקריים של כלכלת רוסיה. אבל למרות הצמיחה של תעשיות מבוססות האנרגיה של רוסיה, יש עדיין התקדמות רבה במונחים של גיוון הנוף הכלכלי של המדינה ומודרניזציה של המגזר העסקי. 


התרבות העסקית של רוסיה של  ימינו

כיום, התרבות העסקית של רוסיה נותרה מחולקת במידה רבה בין מורשת העבר האוטוקרטי, לבין הרעיון המודרני של שוק. התוצאה של מתח זה היא סביבה עסקית ייחודית למדי, שבה הן עקרונות מערביים והן חשיבה ריאקציונרית בסגנון סובייטי נמצאים כל הזמן במשחק. אבל ככל שהקומוניזם הולך ומתרחק, המדינה מסתגלת לאט לאט לדרך גלובלית יותר לעשות עסקים.

עם אוכלוסייה של 144 מיליון איש המפוזרים על פני 11 אזורי זמן, רוסיה מציגה שפע של הזדמנויות עסקיות, אבל זה לא בלי האתגרים שלה. על מנת לנהל עסקים במדינה, משקיעים זרים צריכים לנווט בין שכבות מרובות של ביורוקרטיה, מערכת משפטית רעועה ופוליטיקה תנודתית לעיתים. גודלה העצום של רוסיה עלול להקשות על הבטחת אספקה יעילה של סחורות ושירותים, והמרחק של חלק מהאזורים הכפריים שלה ממרכזי אוכלוסייה גדולים מציב מכשולים ייחודיים לעסקים הפועלים מחוץ לערים הגדולות.

עשיית עסקים ברוסיה

הדמוגרפיה של הנוף העסקי של רוסיה נעה בין תאגידים רב לאומיים גדולים לארגונים קטנים ובינוניים, שכולם חייבים לדבוק במגוון רחב של חוקים, תקנות ומסים. יתרה מכך, חשוב לדעת היכן למצוא את האנשים הנכונים שיעזרו לכם להבין את שלל התקנות ולנווט את דרככם בשוק. לכן חשוב לבנות מערכות יחסים ולהתחבר לרשתות הנכונות.

נטוורקינג הוא חיוני בתרבות העסקית של רוסיה, וללכת צעד נוסף עם אנשי קשר הוא יותר מהצפוי. מערכות יחסים הן המפתח, מה שאומר שהשקעת זמן ומאמץ באינטראקטיביות חברתית היא חובה. שיחות ושיתופי פעולה בלתי פורמליים נפוצים בתרבות הרוסית, שכן רוב ההחלטות מתקבלות על בסיס יחסים חזקים ואמון.

יתר על כן, שוחד ושחיתות נותרו בעיה, אם כי פחתה בהרבה מאז שנות התשעים. משמעות הדבר היא כי החוקים סביב שוחד עדיין צריך להילקח בחשבון, במיוחד כשמדובר בעשיית עסקים במדינה. חשוב לזכור כי להיות בוטה מדי או אגרסיבי מדי יכול להיחשב לא מנומס, ונחשב סימן של חוסר כבוד בתרבות העסקית של רוסיה.

מסקנה:

לרוסיה יש דרך ארוכה וסוערת ללכת בה עד שתהפוך לסביבה עסקית בוגרת באמת. עם זאת, הוא גם מציע הזדמנויות עצומות אם מישהו מוכן לעבוד את דרכם לשוק ולבנות מערכות יחסים עם האנשים הנכונים. ההיסטוריה של השלטון האוטוקרטי במדינה הותירה מורשת ברורה, ובעוד המעבר לתרבות קפיטליסטית יותר עדיין בעיצומו, עדיין יש דחף מתמיד לרוסיה להישאר קדימה בעקומה. על ידי הבנת המסורות, התקנות והנורמות התרבותיות של המדינה, משקיעים בינלאומיים יכולים לנצל את אינספור ההזדמנויות הזמינות בשוק של היום.

אם תרצו להכיר טוב את התרבות הרוסית, תוכלו להזמין נערות ליווי במרכז ולבחור את הכוסיות הרוסיות.